Se
saabistin huonompi päivä
Elettiinpä päivää paria jälkeen euron tulon. Luonto oli pukeutunut valkoiseen vaippaansa. Pakkanen paukkui nurkissa, joten ei siis tarjennut muualla kuin Saabissa. Eräs asia kuitenkin kalvoi mieltä. Huomenna olisi SE päivä. Siis päivä, jolloin olisi aika mennä vaimon tarkastettavaksi hammaslääkärin tuoliin. Kaikki kuluneen vuoden pahat teot olisivat nyt edessä. Voisi sanoa, että oli maksun aika. Ahdistavaa oloa lievittääkseni ajattelin ansiokkaasti pitää erityistä huolta vaimon autosta. Jos vaikka se olisi hyvin lämmitetty, saattaisin päästä kuin koira veräjästä. Niinpä pistin illalla molempien seuraavana päivänä tarvittavien autojen lämmittimien ajastimet kohdalleen. Olihan sentään pakkastakin reilut parikymmentä astetta. Aamutuimaan rakentelin aamupalaa olettaen tästäkin päivästä lopulta selvittävän. Hyvästelin vaimo -kullan matkaan. Meidän aikamme poikien kanssa koittaisi heti päivän alkuun. Matkamme suuntautuisi Kuhmoisiin, jossa kyseinen katsastus- ja remonttiasema sijaitsee. Uskoin kaiken olevan
vähintäänkin hyvässä hoidossa mutta mutta.... Kerran aiemmin oli käynyt samoin: automaattisulakkeen kuorma oli mennyt yli, koska tietysti sisätilalämmittimetkin olivat suurimmalla teholla. Kasvot kalpeina kurkistin talliin, jossa onneton kuljettaja oli yrittänyt saada tonnisen käyntiin. Hitsin tietokoneihmeet, juuri silloin, kuin niitä kipeimmin tarvitsisi, ne alkavat pottuilla. Sain lopulta narrattua auton käyntiin mutta tyhjää se ei suostunut käymään sekuntiakaan, siksi se ei siis myöskään ollut jäänyt käyntiin. Päättelin nokkelasti, että lienee parasta valita se vanha ja vakaa satanen, se ainakin lähtee. Niin lähtikin
ja lämmitysstöpseli seinästä ja pistokkeen kannatin
autosta myös. Tulivat kaikki kolme kuin eno vintiltä mutta melkoisen
ripeästi. Viis yhdestä sähköjohdosta, pääasia oli, että auto pelasi ..niin tai siis ehkä ainakin jonkin aikaa. Oli näet ollut tarkoitus tankata vanha kelpo satanen ennen reissua ja sehän olisi ollut meidän hommamme. Otsasuonen jo lievästi
punoittaessa rouva riensi Nesteen asemalle. Kun oikein pitää
kiirettä, saattaisi ehtiä sen tankatakin. Eikä aikaakaan,
kun kännykkä pärähti vaativaan sävyyn. Soittajan
äänessä alkoi olla jo hiipivää epätoivoa.
Ei kuulemma aukea tankin korkin lukko. On jäässä. Syvää varmuutta
äänessä vakuutin SEN kyllä riittävän, eikun
matkaan veli hopea! Punainen satanen kaikkosi
taivaanrannan taa kuin lännen elokuvissa ikään. Samalla
hetkellä tonninen alkoi käydä tyhjää. Nopeasti
kohonnut lämpötila oli kaiketi aiheuttanut ongelmat. Mutta ei, kyllä tonnisen lämppäri puhalsi ihka selvää kylmää. Olihan se tehnyt tämän jo kerran aiemmin mutta että juuri tänään. Toisaalta on todettava, että hieman ulkoilmaa ( -8C astetta ) raikkaampi ajoviima viilentää merkittävällä tavalla kuumana käyvän kuskin tuntemuksia. Yhtä kaikki naamat kuurassa selvisimme perille. Ilmeisesti lempeänä tuntemani elämänvaloni aisti tilanteen ahdistavuuden. Niinpä selvisin olemattomin huomautuksin. Pahin ei toteutunut tai sitten olin kohdellut aviosiippaani asiallisesti edellisen vuoden, tai ehkäpä vähien rahojen uhraaminen joululahjoihin tuotti hyvää satoa. Kävin tarkastuksen jälkeen kokeilemassa tonnaria. Se käynnistyi heti, kävi tyhjää kuin tyhjää vain ja lämppärikin tuotti selvästi vanhahkon lehmän henkäystä tehokkaamman tuloksen. Vihellellen palasimme kotiin satasella ja sitten burgerille poikien toivomuksesta. Uskoin päivän huonon onnen kiintiön täyttyneen. Niin siis luulin. Illalla, kun vaimo huristeli kotiin tuli soitto tien päältä. Että Saabissako on ajettava rukkaset kädessä ja pipa korvilla. Menee viä rotvalli reunaa. Päivän saldo
huonon onnen osalta oli jo täyttynyt, joten mielen täytti sen
sijaa hysteerinen nauru, joka on ominaista syvän järkytyksen
kokeneen henkilön käyttäytymismallina. Lasittunein katsein
odottelin nenä lasissa tonnarin tuloa. Itse sen sijaan järkytyksen jälkeen uhosin vaihtavani tilalle kelpo Ladan, sille ainakin osaa tehdä jotakin, koska vaikeusasteeltaan se on seuraava rautakangesta, sirpistä ja vasarasta. Onneksi on kuitenkin
verkko
siis saabistien lista. Kysely tuotti lukuisen määrän
erinomaisia ohjeita. Propelli ei pyörinyt.
Olihan se pakkasten aikana pitänyt melua, joka muistutti erehdyttävästi
ääntä, joka tulee siasta, kun sitä katkaistaan elävänä
kahtia tylsällä rautasahalla. Pukkasin meisselillä propellille
vauhtia ja lämpöähän alkoi tulla. Esittelin vaimolle
asiaa ja totesin, että vähäisten varojemme säästämiseksi
hän käyttäisi pientä meisseliä käynnistämään
lämmitysjärjestelmän tyyliin " Vartoos pikku hetki
ku mä pistän ropellin pyärimään." Tuskin oli ollenkaan hullumpaa tilata uusi tähtäin kojetauluun. Nyt ainakin on lämppäri pelannut, millä on myös perhesovun kannalta siunauksellinen vaikutus. Mitäkö tällä jutulla haluan sanoa? Nautitaan Suomen talvesta ja luotettavista talviautoistamme. Erityisen hyvin maamme kauniista ja kylmästä talvesta voi nauttia ääriautomatisoidussa autossa, jonka lämpöjärjestelmä takkuilee. Oikeastaan olisi ollut tarve kairata reikä pohjapeltiin ja asentaa pilkkijakkara auton oman tuolin tilalle. Termospullo viereen ja kevyesti laulellen " Tunnettua kalamiestä" vaaputtamaan kättä ylös ja alas. Pilkkivapa ei olisi ollut välttämätön, koska tunnelma oli jo ilman sitä verrattain aito hyytävän viiman puhaltaessa kasvoille ja hampaitten kalistessa rytmikkäästi vastakkain kuin espanjalaiset kastanjetit. Tosin niiden suhdetta talvikalastukseen on vaikea nähdä varsinkaan huurtuneiden silmälasien takaa. Tiettyä yleiseurooppalaista kokonaisuutta se ehkä olisi tuonut tilanteeseen. Sen pituinen se ja joka sana oli totta ..joskaan en erityisemmin kyseistä päivää välitä muistella jostain syystä vaan. Vesapo
|